Doorgaan naar artikel Ga naar voettekst

Huis van Oranje 2021 in samenwerking met NZF?

april 2021 – Samenwerking Huis van Oranje en Noordzee Zomerfestival

Het gaat de goede kant op! Met de forse toename van het aantal vaccinaties, vooral bij de oudere en kwetsbare bevolkingsgroepen, wordt de kans groter dat we een mooie zomer tegemoet gaan. Helaas is dat te laat voor de traditionele periode van het Huis van Oranje. Voor het tweede jaar op rij geen grote tent op het Strandplein. Wij gaan niet bij de pakken neerzitten, maar zetten in op een editie in augustus, waarbij wij de samenwerking zoeken met het Noordzee Zomerfestival.

September vorig jaar is ons bestuur – ondanks grote onzekerheid – positief aan de slag gegaan. Alle voorbereidingen werden getroffen, artiesten gecontracteerd, de PR gestart en verder natuurlijk alle logistieke zaken, die nodig zijn voor een succesvolle editie 2021. Medio februari werd duidelijk dat het geen haalbaar scenario meer zou zijn. Het Huis van Oranje markeert de start van het festivalseizoen in de gemeente Katwijk en als organisatoren voelen wij de teleurstelling niet alleen zelf, maar merken dat ook aan de reacties van artiesten en publiek.

Het idee om de handen ineen te slaan komt van Rein Varkevisser en PR-man/programmeur Arie van Rooijen. Zij hadden vorig jaar al diverse gesprekken over de mogelijkheid van samenwerking.

Hopelijk gaat het er dit jaar definitief van komen. De seinen staan voorwaardelijk op groen, gelet op de eerste resultaten van de fieldlabs en de voorzichtige verwachtingen van de overheid. Natuurlijk blijft het wel spannend en in welke vorm en onder welke condities alles kan doorgaan. Vast staat wel, dat als het kan, wij er alles aan zullen doen om er op het Strandplein een groot Oranjefeest van te maken.

Voorlopige data: maandag 16 augustus t/m zaterdag 21 augustus 2021
Locatie                 : Huis van Oranje Strandplein Katwijk

Mede mogelijk gemaakt door:

Auto en Truck Service Katwijk
B.V.Bicking.NL – kwaliteitswijnen
Bouwkundig tekenbureau de Vreugd
De Wit Totaal E-techniek
Groene Brandbeveiliging
Hotel Zee en Duijn
IJzerhandel vd Anker
Induct B.V.
Jaap Houwaard installatietechniek
Soed B.V.
Vink Systemen BV
Vipe Welding

Expositie 75 jaar bevrijding – Katwijk en Valkenburg in oorlog

Vrijheid is niet vanzelfsprekend. Het verhaal doorvertellen in een educatieve setting waarbij diverse generaties elkaar ontmoeten is essentieel. Een eenmalig en unieke activiteit die gratis toegankelijk is voor de jeugdigen, jongeren, volwassenen, senioren, toeristen, als onderdeel van de bredere programmering van 75 jaar vrijheid.
Ook lokale musea, en culturele instellingen worden in de campagne onder de aandacht gebracht. In de expositie krijgt het verhaal van verzet, Engelandvaarders en bevrijding een bijzonder gezicht.

De expositie zal bestaan uit zeer veel foto en beeldmateriaal van o.a. de meidagen in 1940 de Atlantikwal, het verzet en van de ontsnappingspogingen van de Engelandvaarders en natuurlijk de bevrijding. De koopvaardij in oorlogstijd wordt belicht en een prachtige fotoreeks ‘Dit mag nooit meer’. Uiteraard zijn alle dorpskernen van de Gemeente Katwijk vertegenwoordigd en zullen ook foto’s en film van Rijnsburg en Valkenburg geëxposeerd  worden.

Waar       : in de tent van Huis van Oranje

Wanneer: vanaf 11:00 uur t/m 17:00 uur

Toegang  : gratis.

Deze unieke expositie wordt mede mogelijk gemaakt door:

Fonds 1818
Huis van Oranje
Stichting oud Valkenburg
Vereniging oud Rijnsburg
Welzijnskwartier
Museum Engelandvaarders
Genootschap oud Katwijk
Welzijnskwartier
Katwijks Museum
Stichting Monument Engelandvaarders Katwijk
Vincent van den Hoven (fotograaf/filmer)
Hubert Nijgh
Locatie: Strandplein, (Huis van Oranje)

Ook al wel eens wat terug willen doen voor Katwijk aan Zee?

De Oranjevereniging Katwijk aan Zee is altijd op zoek naar mensen die willen bijdragen aan mooie evenementen. Wij hebben voor iedereen wel iets leuks om te doen! Meld je aan en wij nemen telefonisch contact op.